Czym jest SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO – Search Engine Optimization) to szereg działań mających na celu poprawę widoczności witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Pod uwagę brana jest głównie wyszukiwarka Google, która w Polsce jest używana przez ok. 97% internautów. Pozycjonowanie, zwane również optymalizacją SEO, to narzędzie marketingu internetowego wykorzystujące rozmaite strategie, aby spełnić stale zmieniające się potrzeby użytkowników i wymagania algorytmów. Cały proces opiera się w dużej mierze na słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarce. Google dba o to, aby wyświetlone w odpowiedzi strony zawierały informacje, które mogą być jak najbardziej pomocne dla użytkownika – najwyżej w pozycjach SERP znajdują się więc najlepiej zoptymalizowane, a tym samym najczęściej klikane strony.

seo pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron krok po kroku

1. Audyt SEO

Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu strony jest jej audyt pod kątem technicznym. Należy sprawdzić jej historię, poprawność składników kodu oraz szybkość ładowania i działania witryny. Duże znaczenie ma również jej zawartość, czyli treść. Teksty powinny mieć odpowiednią kompozycję, długość, wartość merytoryczną oraz nasycenie słowami kluczowymi. Analizuje się też elementy graficzne pod kątem wielkości i obecności opisów alternatywnych. Oprócz tego weryfikuje się przekierowania, błędy 404, metadane, profil linków i wiele innych istotnych czynników rankingowych, które mają wpływ na ocenę robotów Google, jak i użytkowników.

auty pozycjonowanie
pozycjonowanie stron

2. Opracowanie indywidualnej strategii

W celu stworzenia planu działania warto na początku zapoznać się z konkurencyjnymi witrynami. Na podstawie analizy ich działań, istniejących na stronie treści i zakresu tematycznego można wówczas dobrać słowa kluczowe i ich optymalną liczbę adekwatną do podstron. Wybór powinien być dokonany również na podstawie ich częstotliwości wyszukiwań, klikalności, konkurencyjności czy sezonowości. Dodatkowo we wskazówkach optymalizacyjnych zawiera się elementy wewnętrzne wymagające ulepszenia, dostosowanie strony pod urządzenia mobilne czy sprawdzenie linków prowadzących do strony.

3. Optymalizacja SEO: działania on-site

Głównym etapem właściwego pozycjonowania strony są działania on-page, czyli te odbywające się stricte w witrynie. Należą do nich:

optymalizowanie kodu strony,

zwiększenie szybkości wczytywania się strony i podstron,

poprawa responsywności strony,

dostosowanie witryny pod doświadczenia użytkownika (UX),

wdrożenie lub ulepszenie metadanych (title, description) oraz znaczników alt,

wprowadzenie do tekstów hierarchii nagłówków H1-H3,

stworzenie unikalnych i wartościowych treści z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych,

sprawdzenie poprawności i ewentualna zmiana adresów URL,

weryfikacja rozmiaru strony i znajdujących się na niej multimediów,

ocena istotnych dla Google czynników Core Web Vitals.

usunięcie pustych stron, czyli błędów 404,

onsite audyt pozycjonowanie
działania offsite pozycjonowanie seo

4. Optymalizacja SEO: działania off-site

Część procesu optymalizacji należy poświęcić na działania odbywające się poza witryną. Dotyczą one przede wszystkim promowania jej w Internecie, jak i innych kanałach marketingowych. Ten etap składa się z dwóch głównych elementów: link buildingu oraz social media marketingu.

Linkowanie SEO

Dobrze zbudowania sieć linków wewnętrznych na stronie, stosowanie linków zewnętrznych oraz rozbudowana baza linków przychodzących to kluczowe działania w ramach link buildingu. Najpopularniejszymi sposobami pozyskania wartościowych odnośników są obecnie artykuły gościnne, artykuły sponsorowane zawierające często lokowanie produktu bądź usługi oraz informacje prasowe.

Zalety pozycjonowania stron

Dzięki właściwie opracowanej strategii oraz umiejętnie przeprowadzonej optymalizacji SEO pozycjonowanie może przynieść wiele korzyści dla strony i całego biznesu. Do zalet korzystania z SEO można zaliczyć m.in.:

zwiększenie świadomości marki,

budowanie zaufania i statusu eksperta w branży,

zwiększenie ruchu, liczby konwersji i zysków,

obniżenie współczynnika odrzuceń,

większa widoczność w Google i łatwiejsze dotarcie do nowych klientów,

lepsza użyteczność i szybkość działania strony,

poprawa widoczności strony na frazy istotne pod kątem biznesowym.

Strategia pozycjonowania stron internetowych

Budowanie silnej pozycji w wynikach wyszukiwania możliwe jest tylko wówczas, gdy witryna i przeprowadzane na niej działania są zgodne z zasadami SEO. Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu zwiększenie widoczności poszczególnych witryn w wynikach organicznych. Optymalizacje wykonuje się pod wyszukiwarki, co zwiększa prawdopodobieństwo lepszej pozycji w rankingu wyszukiwań pod konkretną frazą kluczową. Pozycjonowanie opiera się o zbiór działań dających zauważalne długofalowe efekty. Zalicza się do nich te wykonywane bezpośrednio na stronie (on-site) oraz poza nią (off-site).

Strategia pozycjonowania stron internetowych 1
Strategia pozycjonowania stron internetowych2

W każdej kategorii mamy do czynienia z odmiennymi metodami. SEO on-site odnosi się do konkretnych prac w witrynie internetowej, które najlepiej rozpocząć już w momencie jej tworzenia – dopasowanie elementów do wymagań wyszukiwarek z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i specjalistycznej wiedzy. Na dobrą widoczność strony wpływa szereg elementów, takich jak publikowane na niej treści czy kody HTML. W działaniach off-site wyróżnić można m.in. link building polegający na zdobywaniu odsyłaczy pochodzących z różnych źródeł do danej witryny internetowej. W rezultacie tego stają się one cenne, dając szansę na znalezienie się wysoko w rankingu wyszukiwań. Nie jest to jednak możliwe bez pomocy ekspertów specjalizujących się w branży.

Tworzenie strategii działań SEO

Odpowiednia wiedza oraz doświadczenie to klucz do tworzenia odpowiednich strategii pozycjonowania. Analiza złożonych danych i eksploracja algorytmów Google może przerosnąć zwykłych użytkowników, doprowadzając do m.in. do banu czy spadku strony z wysokich pozycji wyników wyszukiwania. Samo opracowanie strategii jest natomiast procesem wieloetapowym opartym na przystosowaniu podejmowanych działań do celów, które wyznaczyła sobie firma, której własnością jest pozycjonowana witryna.

Tworzenie strategii działań SEO 1
Tworzenie strategii działań SEO 1

Niezbędna jest w nim precyzyjna analiza konkurencji oraz branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Pozwala to na stworzenie listy słów kluczowych, które najlepiej dopasowane są do zapytań użytkowników należących do grupy docelowej. W ramach strategii tworzony jest również plan związany z link buildingiem oraz contentem przygotowywanym zarówno na potrzeby serwisu, jak i zewnętrznych witryn. Eksperci odpowiadający za odpowiednie opracowanie planu działań przygotowują również odpowiedni sposób kontroli efektów dzięki właściwie dobranym raportom.

Audyt SEO

Każda osoba prowadząca swoją stronę internetową stara się, aby jej widoczność w wynikach wyszukiwania była jak najlepsza. Odpowiada za to właściwe pozycjonowanie, czyli działania wykonywane w oparciu o standardy wyszukiwarki – unikalna i wysokiej jakości treść, cenne odnośniki (linki), kody HTML, itd. Niemniej jednak nie każdej witrynie udaje się znaleźć na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. Aby dowiedzieć się, jakie są tego przyczyny, należy przeprowadzić audyt konkurencji, pomagający określić, jaka strategia przyniesie optymalne efekty w branży, w której działa firma klienta. Niezbędny będzie także audyt ogólny, pomagający ustalić ewentualne błędy uniemożliwiające poprawę widoczności serwisu w wynikach organicznych.

_Audyt SEO 2
_Audyt SEO 2

Swoją witrynę można kompleksowo sprawdzić, wykorzystując ograniczone narzędzia dostępne w sieci, płatne o poszerzonej funkcjonalności lub też poprzez rozpoczęcie współpracy ze specjalistami w branży SEO. Audyt SEO on-site strony internetowej uwzględnia wiele aspektów jej funkcjonowania, dzięki m.in. dokładnej analizie treści. Zwraca uwagę na poprawność i trafność nagłówków, metadane, elementy graficzne, ich widoczność, długość oraz nasycenie tekstów, atrybuty alt i wiele innych składowych.

Analiza strony technicznej

Programy bądź specjalista sprawdzają także content strony www, ponieważ to właśnie z tym ma do czynienia klient tuż po jej wyświetleniu się. Zawartość musi być przejrzysta, odpowiednio czytelna i na tyle interesująca, aby być w stanie zachęcić do wejścia i pozostania na niej. Podczas kontroli czynników on-site można dowiedzieć się, nad którymi elementami należy popracować, jakie zmienić oraz co nowego wprowadzić. Audyt SEO off-site jest równie ważny, ponieważ zwraca uwagę na kwestie związane z elementami poza stroną klienta, bezpośrednio wpływającymi na pozycjonowanie, takimi jak m.in. link building.

Analiza strony technicznej 1
Analiza strony technicznej 1

Analiza techniczna strony serwisu, uwzględnia poprawność kodów HTML, dane strukturalne, indeksacje czy szybkość wczytywania się witryny. Dzięki temu można ustalić powód konkretnych problemów mogących przeszkadzać internautom w pozostaniu na niej. Warto również wspomnieć, że audyt obejmuje informacje odnoszące się do ilości i różnorodności bezpośrednich odnośników do domeny, czyli link building. Nieodpowiednie działania w tym zakresie mogą powodować znaczny spadek pozycji w wynikach wyszukiwania, zmniejszając autorytet firmy.

Optymalizacja SEO

SEO, inaczej nazywane pozycjonowaniem lub optymalizacją stron internetowych, to proces dostosowania witryny pod kątem oczekiwań użytkowników i algorytmów wyszukiwarki Google. Jego celem jest podniesienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP), co przyczyni się do wzrostu jej widoczności, a tym samym większego zainteresowania odbiorców i poprawy konwersji. Obejmuje szereg działań dotyczących zarówno ulepszeń na stronie (SEO on-site), jak i poza nią (SEO off-site). Kluczową rolę w optymalizacji odgrywają słowa kluczowe, czyli zapytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarce. Na ich podstawie dostosowuje się strategię SEO. Warto zaznaczyć, że skuteczne pozycjonowanie stron wymaga czasu i jest to proces długofalowy – oczekiwane efekty pojawiają się najczęściej po kilku tygodniach, a nawet miesiącach, w zależności od branży.

Jakie są etapy pozycjonowania stron?

Rozpoczęcie optymalizacji SEO powinno się wiązać z dobraniem indywidualnej strategii oraz dalszym przestrzeganiem każdego z jej etapów. Warto dogłębnie przyjrzeć się każdemu obszarowi strony i dopracować detale – konkurencja w tym czasie robi to samo. Od dobrze skonfigurowanej witryny zależy klikalność artykułów na blogu, sprzedaż produktów w sklepie czy liczba klientów korzystających z usług. Przyjrzymy się poszczególnym krokom niezbędnym do wykonania podczas pozycjonowania stron.

1. Audyt SEO

Przed podjęciem się wprowadzania modyfikacji na stronie warto sprawdzić, które jej elementy wymagają poprawy. W tym celu na początku ścieżki optymalizacyjnej wykonuje się audyt SEO mający na celu kompleksową analizę jej stanu. Lista aspektów witryny koniecznych do zweryfikowania jest długa, dlatego warto sporządzić plan w formie checklisty i krok po kroku go realizować. Znajdzie się na niej m.in. sprawdzenie poprawności adresów URL, kodu HTML, metatagów, badanie struktury i nawigacji na stronie czy szybkości jej wczytywania. Dla ułatwienia dostępne są też różne, darmowe i płatne, narzędzia wykonujące audyt online i prezentujące gotowy raport.

Audyt SEO 3
Analiza konkurencji w branży

2. Analiza konkurencji w branży

Konkurencję trzeba poznać, żeby ją pokonać, dlatego przydatne jest monitorowanie działań witryn działających w tej samej branży, analiza ich strategii i wgląd w słowa kluczowe, których używają. Na tej podstawie łatwiej będzie stworzyć finalny profil potencjalnego klienta dla danego zakresu działalności i dostosowaniu strony pod jego potrzeby i preferencje. Regularnie śledząc poczynania innych firm można również zauważyć korzystne dla działań tendencje, a także wychwycić błędy, których należy unikać.

3. Stworzenie strategii SEO

Na podstawie raportu z audytu oraz zaleceń pozycjonera odnośnie funkcjonowania i użyteczności witryny można stworzyć strategię optymalizacyjną. Obejmuje ona zakres działań niezbędnych do wdrożenia w celu uzyskania wyższych pozycji w wyszukiwarce. Powinna różnicować planowe czynności pod kątem ich znaczenia w procesie pozycjonowania, wyznaczać priorytetowe słowa kluczowe oraz terminy poszczególnych etapów prac. Ważne jest też, aby była indywidualnie dopasowana. Jednakowe podejście do wszystkich stron jest błędem, gdyż każdy biznes cechuje się odmienną specyfiką, potrzebami, budżetem czy grupą docelową.

Dobór słów kluczowych

4. Dobór słów kluczowych

Keywords, czyli słowa kluczowe, są fundamentalnym elementem optymalizacji treści na stronie. Wytypowanie niewłaściwych fraz może mieć kolosalne skutki dla witryny – przyciąganie nieodpowiednich odbiorców, spadek pozycji, a tym samym zmarnowanie budżetu. Wybór odpowiednich słów kluczowych zależy od kilku aspektów: grupy docelowej, charakteru działalności, konkurencyjności, trafności czy intencji użytkowników. Niezwykle ważny jest również ich podział. Wyróżniono kilka rodzajów fraz, ułatwiając tym samym dopasowanie odpowiedniego typu do swojej działalności:

ogólne słowa kluczowe – to najkrótsze frazy złożone z jednego lub dwóch wyrazów, które wyróżnia duża klikalność, a przy tym wyższy koszt kliknięcia (CPC), co jednak nie zawsze przekłada się na wzrost konwersji z uwagi na ich nieprecyzyjność i dużą konkurencyjność;

frazy z długiego ogona (long tail) – pozwalają na zdecydowanie większą dokładność w poszukiwaniu usług lub informacji – użytkownik wpisujący w wyszukiwarce frazę „męskie buty skórzane do garnituru” otrzyma trafniejsze rezultaty niż ten, który wyszuka jedynie hasła „buty”, frazy long tail pozwalają więc łatwiej dopasować się do intencji i potrzeb klientów;

frazy lokalne – stanowią połączenie słów kluczowych z określeniem lokalizacji – miasta, województwa czy państwa i umożliwiają skierowanie oferty do odbiorców z wybranego obszaru, najlepiej sprawdzą się dla firm skoncentrowanych na usługach o charakterze lokalnym, np. fryzjer Toruń;

frazy brandowe – są powiązane z konkretną marką i przydają się w sytuacjach, kiedy klient zna danego producenta i jest zainteresowany akurat jego produktami, sprawdzają się w przypadku dobrze znanych przedsiębiorstw z ugruntowaną pozycją na rynku.

Warto zaznaczyć, że jednorazowy dobór słów kluczowych może nie wystarczyć. Należy systematycznie monitorować pozycję fraz i reagować na wszelkie zmiany. Może się okazać, że z czasem nie będą już generować takiego ruchu, przestaną konwertować i staną się nieopłacalne. Należy wówczas ponownie przeanalizować stronę oraz zachowania użytkowników i zmodyfikować część fraz

5. Rozbudowa i optymalizacja treści

Content is king jest nadrzędną zasadą wszystkich copywriterów i pozycjonerów. Content, czyli treści, to najważniejszy składnik każdej strony. Aby zadbać o jakość tworzonych tekstów na potrzeby stron internetowych Google stworzył wytyczne, według których powinny powstawać. Docenia w szczególności rozbudowane, merytoryczne i poradnikowe artykuły. Zabronione są też wszelkie duplikaty, czyli kopie z innych serwisów – wszystkie tworzone treści muszą być unikalne. Niedozwolona jest również kanibalizacja treści, czyli używanie tej samej zawartości na kilku podstronach lub optymalizowanie ich pod kątem jednakowej frazy. Standardową długością zalecaną dla tekstów blogowych jest zakres od 3000 do 5000 znaków ze spacjami. Duże znaczenie ma także ich konstrukcja i formatowanie. Powinny składać się z nagłówków H1-H3, zawierać listy wypunktowane, wyliczenia i czytelną formę – tzw. ściany tekstu skutecznie odstraszają czytelników. Polecaną praktyką jest także dodanie przynajmniej jednego elementu graficznego uzupełnionego atrybutem alt. Długość przebywania na stronie świadczy o zainteresowaniu internautów treściami na witrynie

Rozbudowa i optymalizacja treści

6. SEO on-site

Na podstawie wcześniej wykonanego audytu i ustalonej strategii należy przeprowadzić optymalizację techniczną SEO na stronie. Uważa się, że Google bierze pod uwagę ok. 200 czynników rankingowych podczas ustalania pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Należy więc wdrożyć kompleksowe ulepszenia, aby jak najlepiej dostosować stronę do kryteriów. W ich zakres wchodzą takie komponenty, jak:

certyfikat SSL – to protokół sieciowy zapewniający szyfrowanie danych, a tym samym bezpieczeństwo danych użytkowników podczas korzystania ze strony;

metadane – duże znaczenie dla zrozumienia witryny przez algorytmy Google mają znaczniki meta: title, czyli tytuł strony z głównymi frazami oraz description zawierający krótki opis zawartości strony;

breadcrumbs, czyli menu okruszkowego – tak nazywany jest element nawigacji wskazujący pozycję użytkownika w witrynie i jest szczególnie przydatny podczas przemieszczania się między kategoriami lub podstronami w sklepach internetowych czy na blogach;

szybkość ładowania strony – ma duże znaczenie dla podtrzymania zainteresowania potencjalnego klienta, optymalny czas wczytywania nie powinien być dłuższy niż 3 sekundy, a jeśli użytkownik będzie czekał za długo, zniechęci się i zrezygnuje z jej odwiedzenia; oprócz tego znaczenie ma też prędkość ładowania się elementów w witrynie, którą mogą spowolnić np. zbyt duże grafiki, warto więc sprawdzić parametry PageSpeed;

mapa witryny i pliki robots.txt – to funkcjonalności pomagające algorytmom łatwiej indeksować strony, a wgranie mapy w Google Search Console może przyspieszyć ten proces;

struktura i nawigacja na stronie – zarówno roboty Google, jak i użytkownicy lubią uporządkowany wygląd i intuicyjne poruszanie się po stronie, dlatego warto zadbać o tagowanie oraz kategoryzację jej elementów;

optymalizacja adresów URL – adresy URL powinny być przyjazne algorytmom i internautom, czyli po prostu czytelne, łatwe do zapamiętania i możliwie krótkie, a także nieść jasny przekaz o tematyce danej podstrony;

responsywność strony – należy zadbać o odpowiednie wyświetlanie się jej na urządzeniach mobilnych; – adresy URL powinny być przyjazne algorytmom i internautom, czyli po prostu czytelne, łatwe do zapamiętania i możliwie krótkie, a także nieść jasny przekaz o tematyce danej podstrony;

linkowanie wewnętrzne – łączy poszczególne podstrony danej witryny w jedną, powiązaną ze sobą sieć przekierowań, ułatwia poruszanie się po stronie i znajdowanie podobnych treści; odnośniki umieszczane są najczęściej w strategicznych miejscach, np. menu stopki, frazach tekstu czy przyciskach CTA.

7. SEO off-site

Optymalizacja strony dotyczy znajdujących się w niej elementów, ale również czynników poza nią, mających równie duży wpływ na ruch i wyświetlenia w SERP. Należą do nich:

link building – budowanie sieci linków zewnętrznych kierujących na daną witrynę,

wiek i historia domeny,

działania promocyjne i obecność w social media,

geolokalizacja i personalizacja wyników.

Są to aspekty, które są w pewnym zakresie poza naszą kontrolą. Warto więc działać tam, gdzie to możliwe – starać się o pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych ze sprawdzonych źródeł i dbać o regularną obecność w mediach społecznościowych.

Monitorowanie wyników

8. Monitorowanie wyników

Proces pozycjonowania stron wymaga stałej kontroli i systematycznych działań. Liczy się w nim bieżące testowanie modyfikacji, ocena efektywności i elastyczne dostosowywanie strategii, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał witryny. Monitorowanie pozycji strony i słów kluczowych ma na celu uzyskanie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, optymalizację konwersji i dostosowanie wdrażanych zmian tak, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń i poprawić współczynnik zwrotu z inwestycji (ROI). Profesjonalna agencja marketingowa zapewni klientom również comiesięczne raporty z postępu prac.

Korzyści wynikające z usług SEO

Pozycjonowanie stron internetowych to skuteczne i przystępne cenowo narzędzie marketingowe umożliwiające poprawę widoczności i rozpoznawalności marki w sieci. Indywidualnie dobrana strategia SEO pozwala zyskać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania w Google poprzez tworzenie oryginalnych treści zawierających odpowiednie nasycenie słów kluczowych, optymalizację techniczną on-site i off-site oraz budowanie wizerunku w sieci i mediach społecznościowych. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest trwałość efektów, możliwość zwiększenia sprzedaży i kreowanie wizerunku eksperta w oczach klientów. Inwestycja w tę usługę z pewnością zwróci się z nawiązką.

naturalne linki seo

Linki naturalne jednym ze sposobów pozyskiwania

Najlepiej, jeśli linki są naturalne, czyli udostępniane np. na swoich social mediach przez osoby uznające opublikowane na niej treści za wartościowe. Wówczas prawdopodobieństwo, że zwiększy się migracja na stronie, jest duże. Niemniej jednak serwis powinien być czytelny, przejrzysty oraz szybko wczytujący się, ponieważ w innym przypadku użytkownicy mogliby zrezygnować z przeglądania strony. Dzięki takim odnośnikom algorytmy Google uznają witrynę za godną zaufania, pozwalając jej na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Powinno się również unikać nienaturalnych linków umieszczanych przez programy automatyzujące – spamowanie, system wymiany linków bądź zakupionych. Jako że liczba odnośników zwiększa się, istnieje szansa, że roboty Google będą chciały promować daną stronę. Nie zmienia to jednak faktu, że to bardzo ryzykowne, ponieważ algorytmy są coraz bardziej zaawansowane, w związku z czym mogą wykryć nienaturalność ich pozyskiwania, nakładając kary czy banując stronę stosującą nieetyczne praktyki.

Pozycjonowanie e-commerce – SEO dla sklepów internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to skuteczne i przystępne cenowo narzędzie marketingowe umożliwiające poprawę widoczności i rozpoznawalności marki w sieci. Indywidualnie dobrana strategia SEO pozwala zyskać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania w Google poprzez tworzenie oryginalnych treści zawierających odpowiednie nasycenie słów kluczowych, optymalizację techniczną on-site i off-site oraz budowanie wizerunku w sieci i mediach społecznościowych. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest trwałość efektów, możliwość zwiększenia sprzedaży i kreowanie wizerunku eksperta w oczach klientów. Inwestycja w tę usługę z pewnością zwróci się z nawiązką.

Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?

SEO to skrót pochodzący od angielskiego sformułowania Search Engine Optimization oznaczającego optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarki. To złożony proces, którego celem jest zwiększenie widoczności danej marki w organicznych wynikach wyszukiwania. Każda współpraca z agencją SEO rozpoczyna się od audytu strony, podczas którego jest ona analizowana przez pozycjonerów zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Google. Na tej podstawie znajdowane są jej mocne i słabe strony oraz ewentualne błędy, po czym ustalana jest indywidualnie dopasowana strategia. Optymalizacja obejmuje nie tylko poprawki, ale kompleksowe usprawnienia techniczne i merytoryczne.

pozycjonowanie sklepów internetowych
pozycjonowanie sklepów internetowych

Zwiększenie ruchu wymaga przeredagowania zastanych treści i stworzenia nowego, unikalnego contentu. Kluczowe jest dodanie oryginalnych opisów kategorii i produktów, przydatne może być również uruchomienie bloga firmowego z poradnikami i recenzjami dotyczącymi ich użytkowania. Fundamentem procesu SEO jest wybór słów kluczowych, na których będzie opierało się pozycjonowanie sklepu. Celem jest stworzenie treści, które będą odpowiadać na zapytania internautów i jednocześnie spełnią wymagania algorytmów wyszukiwarki. Szacuje się, że istnieje ok. 200 czynników rankingowych branych pod uwagę przy ewaluacji strony, dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych powinno być przeprowadzane przez profesjonalną agencję SEO dysponującą aktualną wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.

Platformy e-commerce dla sklepów internetowych – którą wybrać?

Do wypromowania sklepu internetowego niezbędny jest wybór odpowiedniej platformy, która ułatwi zarządzanie oraz optymalizację SEO. Ich wybór jest dość szeroki, dlatego warto zapoznać się ze specyfiką każdej z nich i dopasować funkcje oraz panel do swoich upodobań. Poniżej przedstawimy najpopularniejsze z nich.

Pozycjonowanie sklepów w Prestashop

Prestashop należy do darmowych platform typu Open Source, co oznacza, że umożliwia dostęp do kodu HTML strony. Szacuje się, że jego udział na rynku e-commerce w naszym kraju wynosi 24%. Wyróżnia go intuicyjny interfejs administratora, różnorodność modułów i dobre dostosowanie pod kątem SEO. Posiada takie funkcje, jak ustawienie przyjaznych adresów URL, wprowadzenie własnych meta tagów i meta opisów dla każdej z podstron czy dodanie mapy strony.

Jego właściwe działanie jest jednak uwarunkowane zainstalowaniem wielu wtyczek, a ograniczone możliwości wprowadzania modyfikacji przez panel wymuszają konieczność znajomości PHP. Podstawowy poziom wiedzy i opieranie się jedynie na darmowych wtyczkach wystarczy do stworzenia poprawnie działającego sklepu, jednak zbudowanie bardziej profesjonalnego i zaawansowanego serwisu może się wiązać z zakupem płatnych rozwiązań i zatrudnieniem specjalisty od PHP.

pozycjonowanie sklepu prestashop
pozycjonowanie sklepu woocommerce

Pozycjonowanie sklepów w WooCommerce

Na oprogramowanie WooCommerce najczęściej decydują się małe i średnie firmy. W rzeczywistości jest to wtyczka WordPress umożliwiająca prowadzenie sklepu. Oferuje wiele gotowych szablonów oraz darmowych i płatnych rozszerzeń, dzięki czemu można dopasować ją do swoich potrzeb. Oprócz tego dostępne są również narzędzia ułatwiające optymalizację pod kątem SEO – Yoast SEO lub All in One SEO Pack. Pozwalają one na ustawienie title, description i własnego adresu URL, a także dają wskazówki odnośnie jakości wprowadzanego tekstu. W panelu jest możliwy również dostęp do plików znajdujących się na serwerze.

Oprócz tego dostępnych jest wiele wtyczek znacznie ułatwiających i poszerzających działania pozycjonerskie, takie jak implementacja breadcrumbs czy danych uporządkowanych. WooCommerce umożliwia również dodanie krótkich i długich opisów oraz dodatkowych informacji o produkcie. Z łatwością można też połączyć go z Google Analytics oraz Google Search Console. Duże znaczenie dla pozycjonowania ma szybkość wczytywania strony, co może być problematyczne w WordPress. Zbyt duża liczba zainstalowanych wtyczek często obniża prędkość jej działania, więc warto wybierać je z rozwagą i dbać o regularne aktualizacje.

Pozycjonowanie sklepów w Magento

Magento jest jednym z najpopularniejszych silników sklepowych na świecie. To rozbudowany system oparty na otwartym oprogramowaniu. Jego wydajność i skalowalność sprawia, że wybierają go głównie średnie i duże przedsiębiorstwa – korzysta z niego m.in. Nike, Coca-Cola czy Castorama. Wyróżnia go wysoki poziom bezpieczeństwa, szeroki wybór dodatkowych funkcji oraz duża społeczność w Internecie. W zakresie zadań pozycjonerskich dostępne są takie działania, jak optymalizacja indeksowania, tworzenie responsywnych projektów sklepu czy dodanie rich snippets.

Platforma Magento występuje w trzech wersjach: Open Source, Commerce i Cloud. Słynie z wielofunkcyjności i intuicyjności. Jako narzędzie SEO pozwala m.in. na generowanie sitemap, grupowanie metadanych, monitorowanie sprzedaży, generowanie raportów systemowych o błędach, automatyczne generowanie popularnych wyszukiwań czy wysyłanie informacji o produktach do Google Merchant Center. Warto jednak zaznaczyć, że Magento przez swoją kompleksowość wymaga wydajnego serwera oraz dużych nakładów pracy i czasu do jego konfiguracji.

pozycjonowanie magento
pozycjonowaine shoplo

Pozycjonowanie sklepów w Shoplo

CMS Shoplo to polska platforma e-commerce, która oferuje rozwiązania ułatwiające zarządzanie sprzedażą. Wśród jej możliwości warto wymienić integrację z programami księgowymi i hurtowniami, analizę popularności produktów, dostępność wszystkich systemów płatności, możliwość generowania faktur czy edytowania statusów zamówień. Dodatkowo udostępnia wiele rozszerzeń, takich jak możliwość rozmowy z klientem przez live chat, sprzedaż kart podarunkowych, dodawanie postów z Instagrama i tworzenie zestawów produktów.

Shoplo stanowi doskonałe rozwiązanie dla osób dopiero rozpoczynających swoją działalność. Otwarcie sklepu zajmuje tylko kilka godzin, a w zależności od umiejętności można wybrać szablon spośród wielu gotowych opcji, edytować go lub stworzyć własny. Posiada również narzędzie do edycji wyglądu serwisu oraz intuicyjny panel administracyjny. Działania, które można wykonać w nim pod kątem pozycjonowania, to m.in. pełna edycja kodu źródłowego i meta danych witryny, automatyczne generowanie pliku robots.txt oraz sitemap.xml czy instalacja wtyczki SEO.

Pozycjonowanie sklepów w Shoper

Shoper to oprogramowanie sklepów internetowych działające w systemie SaaS, które istnieje na rynku od 2005 roku. Dostarcza wiele rozwiązań umożliwiających bezproblemowe zarządzanie sklepem, np. integrację z szybkimi płatnościami, serwisami sprzedażowymi, narzędziami analitycznymi czy porównywarkami cen. Pozycjonowanie sklepu w Shoper obejmuje optymalizację title, description, nazw produktów, kategorii i adresów URL, tworzenie plików robots.txt i sitemap czy budowanie profilu linków. Nie można zapomnieć również o dodawaniu wysokiej jakości zdjęć z oznaczonym atrybutem alt.

Klienci Shoper otrzymują również 14 dni darmowego testowania platformy oraz bezpłatną pomoc techniczną. Po tym czasie do wyboru dostępne są 4 pakiety. Do zalet tego systemu należą konkurencyjne koszty abonamentów, hosting w cenie wraz z codziennym back-upem danych, prosta obsługa i integracja z firmami kurierskimi, natomiast wśród wad można wymienić zamknięty kod źródłowy, wysokie dopłaty za dodatkowe moduły i uproszczony panel administracyjny w porównaniu z innymi platformami.

pozycjonowanie shoper
pozycjonowanie sote

Pozycjonowanie sklepów w Sote

Sote to oprogramowanie dla sklepów dostępne w modelu SaaS, co oznacza, że dostęp do niego wymaga regularnych opłat. Do rozpoczęcia działań niezbędne jest wykupienie hostingu i domeny, a użytkownik może korzystać z rozbudowanego panelu umożliwiającego prowadzenie sklepu. Sote oferuje 3 warianty pakietów: Standard, PRO i VIP, które różnią się głównie liczbą modułów i produktów.

Cechy, za które właściciele sklepów cenią Sote, to m.in. pomoc techniczna w języku polskim, możliwość prowadzenia sprzedaży międzynarodowej i rozszerzania funkcjonalności sklepu poprzez dodatkowe wtyczki czy dostępność narzędzi wspierających obsługę prosprzedażową. Nie można w nim jednak ustawiać znaczników H1 dla nazw produktów, posiada niski poziom automatyzacji obsługi i mało czytelny według użytkowników panel.

Pozycjonowanie sklepów w IdoSell / IAI Shop

IdoSell to platforma sprzedażowa dla sklepów internetowych w systemie SaaS autorstwa szczecińskiej firmy IAI. Udostępnia on wiele możliwości, które ułatwią prowadzenie biznesu online, takich jak zarządzanie gospodarką magazynową, integracje z przewoźnikami i porównywarkami cen, zabezpieczenia infrastruktury serwerowej czy bieżące aktualizacje pod kątem wymagań wyszukiwarek.

Ta platforma posiada szeroką ofertę zawierającą aż 9 planów abonamentowych, dlatego może być dostosowana zarówno do potrzeb małych, jak i dużych firm. Pozwala to jednocześnie na ekspansję sklepu i jego stopniową rozbudowę. Proponowane są również liczne szablony z możliwością edycji oraz prosta obsługa aspektów logistycznych. Oprogramowanie jest jednak uważane za dość drogie i trudne w konfiguracji. Uwagę zwraca duża liczba różnego rodzaju dopłat i kosztowne usługi serwisowe, a samodzielne założenie sklepu jest niemal niewykonalne.

pozycjonowanie idosell

Zalety korzystania z usługi pozycjonowania sklepu w agencji SEO

Pozycjonowanie e-commerce niesie ze sobą konieczność wdrożenia wielu modyfikacji, co wymaga umiejętności i wiedzy z zakresu SEO. Ponadto niezbędne jest też stałe monitorowanie pozycji, analizowanie wszelkich wahań, wyciąganie wniosków z uzyskanych wyników i szybkie reagowanie na zmiany. Elastyczność i systematyczność działań to klucz do sukcesu. Ponadto uzyskanie oczekiwanych rezultatów jest możliwe dzięki indywidualnie dopasowanej strategii – nie ma jednej uniwersalnej reguły sprawiającej, że strona znajdzie się na szczycie listy wyszukiwań. Każdy biznes cechują unikalne potrzeby i oczekiwania klientów, do których trzeba dostosować sklep.

Aby zyskać zaufanie nowych odbiorców i podtrzymać zainteresowanie tych obecnych, należy iść z duchem czasu, śledzić dynamiczne zmiany na rynku i na nie odpowiadać. Zwiększenie widoczności sklepu online w czasach rosnącej konkurencji może więc wydawać się sporym wyzwaniem. Aby mu sprostać, warto skorzystać z usług zaufanej agencji SEO mogącej pochwalić się licznymi współpracami i posługującej się najnowszymi narzędziami marketingowymi. Efektywność prac jest stale raportowana, dzięki czemu klient ma świadomość dokonywanych postępów.